Thursday, February 2, 2012

My Kad Ku Hancur...

Assalamualaikum...
hai semua. apa khabar? hopefully sihat sejahtera di samping keluarga, sahabat dan sewaktu dengannya. aku? macam biasa lah makin sihat, bak kata orang makin montei. aku pun x tahu tang mana yang montei nya tu. hari ni x da banyak sangat buat kerja. cuma jadi tukang cuci dan tukang masak je. yang lain2 cuti separuh hari. 

hari ni gak aku dengan my beloved dad @ abah pergi ke Pejabat Pendaftaran Batu Pahat atas urusan Paduka Baginda. hehe x da lah.. macam biasa lah. tukar My Kad dah rosak (biasa lah aku kan ganas sikit, sampai kopak My Kad aku). nk tengok x kondisi My Kad aku.. jeng3!!!!

sebelum:
muka masa zaman tingkatan 5. x hodoh kn?
eyp!! amaran:
 jangan tengok hidung saya..

selepas:
ameeekkkaaauuu!!!! terbelah dua
terbaik!!!!!!!!!!
kesian kan? huhu namun x sia2 lah tukar hari ni sebab x sampai 5 minit urusan dah selesai. Hari Jumaat kan  x ramai orang. x sampai 10 orang kot yang berurusan tadi. rezeki aku lah kan. Alhamdulillah..... tp lagi 3 minggu baru dapat My Kad baru..huhuhu. ni encik tu bg..

ambil kt tg.malim je nanti.. encik kerani tunggu
saya tau. saya nak ambil My Kad baru saya

HAHHHHHH!!!!!! HEHEHE
mungkin x ramai yang tahu kelebihan dan kepentingan My Kad pada diri kita dan masyarakat. berikut adalah kelebihan My Kad;

baca tau.. kalau x nampak meh aku bagitahu satu-satu okay
nak cakap bahasa kedua lah..huhu

  • identification card
  • driving licence
  • passport information
  • health information
  • e-cash (banking)
  • public key infrastructure

banyak juga fungsi My Kad kan? yang aku tahu cuma sikit je..huhuhu
nampak benar kurang ilmu di dada..huhuhu maafkan saya (=_=)

kalau korang nak maklumat lebih lanjut pasal My Kad dan sewaktu dengannya, korang boleh pergi kat laman sesawang ni. http://www.jpn.gov.my. semua butiran yang korang nak tahu semua ada kat situ. pasal My Kid ke, Pendaftaran perkahwinan (ehem3....huhuhu) dan lain-lain boleh semak kat situ. nak semak permohonan My Kad pun boleh taw. contohnya macam ni;

ni aku x tahu muka sapa.
aku rembat kat google image je..
huhuhu

okaylah. aku dah xtahu nak bebel apa lagi. hopefully, pe yang aku bebelkan ni bawa matfaat buat korang.. wassalam...

p/s:
Sponge Bob pon ada My Kad tahu.. ala cute ye!!

No comments:

Post a Comment